Fuck you svenskar!

Ibland känner jag verkligen så. Jag är själv så svensk man bara kan bli men antagligen föddes jag med ett större medmänskligt hjärta än många andra.
Såg ett inlägg på Facebook, självklart där, vart annars. Om hur de klagar på invandrare och de hon nämnde var vad somaliska kvinnor egentligen gjorde för nytta här. Att ingen engagera sig och tog efter våra regler. Jag kan sätta mitt liv på att denna person som skrev detta aldrig ens har pratat med en av de somaliska kvinnorna. Hon har inte hört något om vad de varit med om i sitt land och om varför de behövde fly. Hon har inte hört om de ens vill vara här? Somalia, ett land som just nu enbart är ett land för att det finns landgränser. Men innanför de gränserna är det bara ett kaos. Fattigdom. Svält. &död. Ingen trygghet. Som vi är vana vid i vårt kära Sverige.

Om man precis har kommit hit. Som krigsflykting. Ofrivilligt. Då är nog inte den första tanken man ska
1. Stanna här förevigt
2. Börja anpassa sig direkt
3. Glömma det man varit med om
Många börjar med att bearbeta och sedan lära sig svenska. Ett språk som många tycker är svårt att lära sig. En del kommer hit och har fått lämna sina barn bakom sig. Män. Släktingar. Ett hem. Ett liv. Men i Sverige, där ska man anpassa sig direkt och bli helsvensk.
Ursäkta mig men fyfan vad tråkigt! Jag hoppas att de som tycker på detta vis aldrig åker utomlands. Aldrig. Allt är okej när man är utomlands men fan om de kommer hit.

Egentligen hoppas jag att det en dag blir krig här och att vi måste fly. Måste lämna vårat liv. Kanske en vän. En man. Ett syskon. Ett hem. Den dagen hoppas man nog att ett land tar emot en. Men idag. I vårt trygga Sverige. Då ska det klagas. Hatas. Finnas oförståelse. Det ska ses ned på människor som fått det sämre. Men sålänge vi har det bra i våra fina hus och trygga verklighet. Åh.

Rädsla tror jag är nyckelordet. Innan du pratar gå och prata med en av dem du pratar illa om. Då kan du verkligen ha en åsikt. Det är en sak. Men innan du öppnar munnen, tänk efter.
Nu har jag fått ur mig lite agressioner. Långt ifrån allt. Men lite. Så idag känner jag; Fuck you svenskar! Trångsynta svenskar!

2012-09-14 @ 14:24:58 Permalink


Kommentarer
Postat av: Emma k

Bra Sandra! Helt rött läge att bli förbannad!

Kärlek och respekt, VAD är problemet?!
Kram

Svar: Ja! Jag älskar verkligen Sverige, det är så fint. Men det gör mig så ledsen att det finns de som bara ska hata så mycket!
Precis, VAD är problemet?
Kram på dig vännen!!
sandramarianilssons.blogg.se

2012-09-14 @ 23:57:28

Har du klickat in här så säg gärna hej!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Här kan du skriva vad du har på hjärtat:

Trackback
RSS 2.0